25 Aralık 2012 Salı

Helikopterlerin çalışma prensibi

Öncelikle merhaba demek istiyorum şimdi size kullandığımız helikopterler hakkında kısa bilgiler vermeye çalışacağım. Helikopterler Helikopterde dahil olmak üzere günümüzde kullanılan pekçok makine aslında ilk kez yüzyıllar önce tasarlanmıştı.Ancak yeni yöntemler geliştirilene ve yeni buluşlar yapılana kadar bu tasarımlar başarılı bi biçimde gerçekleştirilemedi.Bildiğimiz kadarıyla helikopteri tasarlayan kişi Leonardo da Vinci ydi. Leonardonun tasarladığı model modern bir gemini pervanesinden pek farklı olmayan kısa ve dikey bir pervaneyi döndürmek için kurmali bir mekanizma kullanıyordu.Bilim adamları artık kanat kuyruk pervane ve motor gibi icatlar olmadan leonardonun helikopterinin işlemiyeceğini biliyorlar. Kanatlar kanat tıpkı kaldıraç gibi cisimleri kaldırmak amacıyla 1884 yılında ingiliz mühendis F.W. Lanchester tarafından tasarlanan kanat günümüzde son derece önemlidir.Kanatların çok çeşitli kullanım alanları vardır örneğin helikopter pervanesi uçak kanadı kanat yelkenler gibi kanat yelken ne diye sorarsanız onuda açıklıyım bir gemide yelken yerine 1 veya 1 dençok gibi özel yapım kanatların (bunlar ileriye doğru bir kuvvet üretir) dikey pozisyonda normal gemi yelkeni gibi duran ama garip şekilli birşeydir hatta bu nasıl gidiyor diyebilirsiniz. Kanat havanın içinde hareket ettiğinde ön kenarı havayı aşağı ve yukarı doğru iterek yarar.Kanadın hem üst hemde alt yüzeyi kavislidir. Not:Ben Kavisli Çizemedim Helikopter Kanadı: Ancak üst yüzeyde kavis daha fazladır.Bu da kanadın üst yüzeyinden geçen havanın alt yüzeyinden geçen havaya oranla daha fazla mesafe kat edeceği anlamına gelir.Bu nedenle üst yüzeyden geçen hava daha hızlı hareket eder ve basıncı (havanın kanat üzerinde aşağı doğru uyguladığı kuvvet) azalır. Böylece kanadı yukarı doğru iten kuvvetten daha fazla olur.Kanadın yükselmesine neden olan şeyde budur. Gelelim Helikoperdeki kanatların nerdede kullanıldığına. Günümüz helikopterleri pervane kanatları adı verilen birdizi kanat tarafından havaya kaldırılır.Bu kanatlar Leonardonun kısa pervanesinden çok daha verimlidir. Resmi 765x599px. orjinal boyutunda görmek için buraya tıklayın. Ana pervanenin kanatları dönerken helikopteri tersyönde döndürmeye çalışan bir kuvvet yaratır(bunun nedeni her kuvvetin ters yönde bir kuvvet oluşturmasıdır).Ana pervanenin bu kuvvetini dengeliyecek bir şey gerekir.İşte kuyruk pervanesinin görevide budur.Kuyruk pervanesi hem helikopteri dengeler hemde sağa veya sola dönmesini sağlar.Kuyruk pervanesinin itmesini azaltmak kuyruk kısmının ana pervanenin dönüş yönünde itilmesine yol açar.İtmenin arttırılması ise tam tersine neden olur. Collective pitch control,Cylic control,Differential Collective pitch. Resmi 580x664px. orjinal boyutunda görmek için buraya tıklayın. Not:çeviride hatalar olabilir kusuruma bakmayın. Uçuşu etkileyen kuvvetler. bir helikoptere etki eden 5 kuvvet vardır.Bu kuvvetler den birini idaha önce incelemiştik şimdi geriye kalan 4 kuvveti de inceliyoruz. 1-itme-geri sürükleme itme helikopteri ileri doğru itmeye çalışan kuvvettir.hava direncinden yani uçağın hızını azaltmaya çalışan sürtünmeden daha büyük olursa bunu başarır. 2-kaldırma-yerçekimi Bir helikopteri yerden kaldırmak için yerçekimini yenecek kadar kaldırma kuvveti uygulamak gerekir.Kaldırma kuvvetini helikopterin uçak kanadına benzeyen ana palleri sağlar. NOTAR(no tail rotor) Resmi 675x503px. orjinal boyutunda görmek için buraya tıklayın. Kuyruk palsiz helikopterler NOTAR (No Tail Rotor) olarak tanımlanırlar. Genellikle ana türbinin çıkışından bir miktar gaz kuyruktan dışarıya püskürtülerek rotor etkisi sağlanır. ANA ROTOR VE KUYRUK ROTORU ANA ROTOR: Resim kendini anlatıyor ama genede bir açıklama yapayım.Rotor sistemide basitce çalısır.Helikopterin gitmesini istediğiniz yöne komut verdiğinizde o yönün zıttı yukarı kalkar ve kendisi aşağı iner bu şekilde helikopterin rotoru gitmek istediğinz töne doğru eğilmiş olur.Alt sağ resimde ise 2 numaralı parça sabit 4 numaralı parça hareketlidir.Bu iki bölme arasında kalan yerde sürtünmeyi azaltmak için bilyeler bulunmaktadır. PALLER VE AÇILAR Pervane iki ya da daha fazla palden meydana gelir. Pervane palinin profili uçak kanadının profili ile aynıdır. Helikopterin motoru palleri döndürür. Paller hava içinde hareket ettikleri için üst yüzeylerinde alçak basınç, alt yüzeylerinde ise, yüksek basınç oluşur. Bu basınç farkı taşıma kuvvetini meydana getirir. Pallerin devir sayısının ve hücum açısının (pallerin havayı karşılama açısı) artması ile bu taşıma kuvvetinin büyüklüğü de artar. Tersi bir durumda ise azalır. Taşıma kuvveti helikopterin ağırlığına eşit olduğunda helikopter havada sabit olarak tutunur. Büyük olduğunda dikey olarak yükselir. Daha az olduğunda ise, dikey olarak alçalır. KUYRUK ROTORU Ana motor dişlisinden gelen bir saft veya kayış sayesinde güç kuyruk daki bir dişli sistemi ile kuyruk rotoruna aktarılmaktadır.Bu şekilde kuyruk pervanesinin dönüş turunu arttırmak imkansızdır.Bu yüzden kuyruk rotorunun hucüm açısı değiştirilebilinir.Bu açıyı değiştiren sistem çok değişken olabilir örneğin: kablo,hidrolik,elektronik servolar ve telleri. DEĞİŞİK HELİKOPTER TÜRLERİ Resmi 800x533px. orjinal boyutunda görmek için buraya tıklayın. Bu helikopterde birbirinin zıt yönünde dönen 2 adet ana rotoru bulunur. Resmi 800x600px. orjinal boyutunda görmek için buraya tıklayın. Bu helikopterde gene 2 rotor bulunur fakat bu rotorlar birbirlerinin içinde dönerler. Resmi 800x600px. orjinal boyutunda görmek için buraya tıklayın. Buda bir değişik türü.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Ex4Me